Wednesday, August 23, 2017

Dosa Pahala Di Hujung Jari

Rabu, 1 Zulhijjah 1438H


Buat peringatan kepada kita semua termasuk diri saya sendiri.





Semoga bermanfaat (^_^)

Sumber : Majalah Solusi









Tuesday, August 22, 2017

Yusuf Minggu 26 :: Taska Cuti Aidilfitri 1438H

Selasa, 29 Zulkaedah 1438H

Hari ni dah penghujung bulan Zulkaedah. Sikit hari lagi kita dah nak menyambut Aidiladha pula. Entri ini ialah kisah Aidilfitri yang lepas. Apakah halnya, baru nak up entri hari raya.....kuang-kuang-kuang (^_^).

Sebenarnya, mama Yusuf nak beritahu bahawa minggu ke-26, taska anaknya cuti seminggu kerana menyambut Aidilfitri. Maka, aktiviti Yusuf di minggu tersebut hanya di kampung beriang-gumbira dengan keluarga. Eh! itu pun nak diceritakan. Ada sesiapa kesah?

Tak ada apa nak disembangkan pun dek kerana sudah beberapa bulan berlalu. Bila dibelek-belek gambar, hanya ini saja yang tersimpan rupanya. 


Di pagi hari raya selepas balik menunaikan solat Aidilfitri

Opah dan Atok serta sebahagian adik-beradik mama.
Tahun 2017, kami sekeluarga berhari raya sepenuhnya di kampung mama.

Kami empat beradik perempuan di halaman rumah nan hijau, berlatar-belakangkan sungai Peghok. Lima yang lelaki, ada yang beraya di kampung mertua, yang ada di sini pun siksa betul nak ditangkap untuk bergambar.

Blue's Gang
Kebetulan - tahun ni ramai pulak yang memilih warna biru termasuklah keluarga kami.

Lima keluarga - Sebelah petang 1 Syawal sibuk pulak nak bergambar di Victoria Bridge. Bila sampai sana, mak aii ramai sungguh umat manusia dari pelosok mana entahlah. Sekarang ni, style orang nak bergambar nature background berbanding dulu, ambil gambar dalam studio, kan. Kami berdiri kat bawah jambatan saja dek kerana ramai sangat orang kat atas. Kot-kot roboh jambatan tu, mengundang padah aje!

Kami sekeluarga - Papa waktu petang baru nampak muka. Pepagi, papa keroje mencari nafkah (^_^)


Gambar ni, bukan jalan-jalan melawat masjid ya. 2 Syawal, kami beraya ke rumah sanak-saudara Atok. Kebanyakannya, tinggal di sekitar berhampiran masjid ini. Ambil ler gambo, sementara menunggu Atok dan Opah tak habis lagi berborak.

Istana lama - bersebelahan dengan Masjid Ubudiah.

Gambar-gambar Yusuf di hari raya.












Tuesday, August 15, 2017

Yusuf Minggu 25 : Kad Raya, Main Gelung, Deria Bau

Selasa, 22 Zulkaedah 1438H


Isnin (19/6/2017)
The making of kad raya aidilfitri [takde gambar]


Selasa (20/6/2017)
Sambung buat kad raya lagi




Rabu (21/6/2017)
Outdoor Activity

'haiii, kami nak pergi main gelung'







Khamis (22/6/2017)
Mari menghidu - perkembangan deria bau dan sentuhan


Menghidu pelbagai jenis bahan

Teacher : Yusuf paling suka bau kopi (^_^)



Jumaat (23/6/2017)
Bermain lego

Jumaat ni last day sekolah. Taska akan tutup satu minggu sebab cuti Aidilfitri. Hari tu pun, tak ramai kawan yang datang sekolah. Petang tu, mama ambil Yusuf awal. Pukul 4 petang dah balik sebab nak bercuti raya. Yeayy!!! (T__T)



#throwback
#taskalife
#yusuf27months




Friday, August 11, 2017

Yusuf Minggu 24 :: Photoshoot Raya

Jumaat, 18 Zulkaedah 1438H

Tema minggu ni masih 'DERIA' cuma hari Khamis mereka ni ada photoshoot raya. Habislah semua anak-anak wajib pakai pakaian raya ke taska. Yusuf pakai baju melayu yang selalu dipakai tu lah, warna hijauuu (^_^).


Isnin (12/6/2017)
Cuti - Nuzul Al-Quran


Selasa (13/6/2017)
Bermain alat muzik dengan arahan cikgu. Bila cikgu sebut 'stop!', semua kena berhenti. Kemudian, main semula, dan 'stop!'..... (I can hear)


Rabu (14/6/2017)
DIY playdough bersama cikgu dan bermain playdough. Pernah buat juga di awal tahun dulu. [KLIK SINI] - (i can feel)


Khamis (15/6/2017)
Photoshoot raya


Dengan cikgu-cikgu

Dengan kawan-kawan dua tahun

Beramai-ramai dengan kakak-abang tiga dan empat tahun

M : Eh! Yusuf, kenapa buat macam tu?
Y : Ucuf nyanyi 'oooo balik kampuuunggg.....'



Jumaat (16/6/2017)
Macam sealu, hari Jumaat - amali solat   (T___T)